Logo CAWP

Ammonia as carbon free fuel for internal combustion engine driven agricultural vehicle” – ACTIVATE

logotypy

Projekt finansowany w ramach konkursu POLNOR 2019 ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jako Operatora Programu „Badania stosowane” realizowanego w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021

logotypy

 

Okres realizacji: 01.10.2020 r. –  31.12.2023 r.
Projekt finansowany w ramach konkursu POLNOR 2019 ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jako Operatora Programu „Badania stosowane” realizowanego w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021

Umowa nr NOR/POLNOR/ACTIVATE/0046/2019-00

Budżet projektu: 6 770 700,21 zł

Skład Konsorcjum Przemysłowo – Naukowego:

  • Politechnika Śląska - Promotor Projektu
  • Norwegian University of Science and Technology – Lider Norweski
  • Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie – Partner Naukowy
  • LOGE Polska Sp. z o.o. – Partner Przemysłowy

Największym wyzwaniem stojącym za współczesnym światem jest uczynienie sektora energetycznego, pojazdów drogowych i terenowych oraz innego rodzaju transportu wolnym od emisji CO2 w celu złagodzenia jego negatywnego wpływu na zmiany klimatyczne.

Można to osiągnąć poprzez zastąpienie paliw kopalnych odnawialnymi źródłami energii. Na przykład amoniak, podobnie jak wodór, jest uważany za jedno z najważniejszych czystych źródeł energii nie powodujących emisji dwutlenku węgla. W związku z tym tendencja do jego wykorzystania w najbliższej przyszłości będzie wzrastać. Jednym z największych rynków odpowiedzialnych za emisję CO2 jest transport terenowy, do którego zaliczyć można np. pojazdy rolnicze. Jedynie w Unii Europejskiej silniki wysokoprężne wykorzystywane w rolnictwie mają największy udział w inwentaryzacji emisji NOx i PM 2,5 poza drogami, odpowiadając odpowiednio za 63% i 70% całkowitej emisji tych zanieczyszczeń.

Liczby te pokazują, że problem jest ogromny, a wykorzystanie amoniaku do opracowania bardziej ekologicznych i wydajnych układów napędowych pojazdów rolniczych jest aktualny i nie można go lekceważyć. W ramach projektu zostanie przetestowany i zademonstrowany proces rozwoju technologii ACTIVATEngine do układu napędowego pojazdów rolniczych wyposażonych w silnik z wtryskiem bezpośrednim (DI) o zapłonie samoczynnym (CI). Technologia zostanie opracowana z wykorzystaniem połączenia prac eksperymentalnych i numerycznych, bardzo cennych na etapie optymalizacji technologii.

Sam amoniak powoduje wiele trudności, począwszy od silnie korozyjnego charakteru, a skończywszy na toksyczności. Niemniej jednak korzyść ze stosowania amoniaku jako alternatywnego paliwa, które nie powoduje emisji CO2, gdy jest stosowany w silnikach wysokoprężnych, wydaje się warta podjęcia ryzyka, które za nim stoi. Ogromny wysiłek, jaki trzeba podjąć, aby opracować technologię, która może poprawić stabilność procesu spalania amoniaku, pokazując jednocześnie, że projektowana infrastruktura i używane urządzenia mogą być eksploatowane w bezpieczny sposób, bez powodowania problemów zdrowotnych, zostanie w przyszłości zwrócony.

Celem projektu ACTIVATE jest opracowanie nowej technologii bezpośredniego wtrysku amoniaku, która ma pomóc w poprawie parametrów pracy silnika zasilanego NH3 wykorzystywanego w przemyśle rolniczym.

logotypy

Kierownik projektu:

dr inż. Marcin Jewiarz, prof. UR,

tel. 12 662 46 43
e-mail: marcin.jewiarz@urk.edu.pl

Specjalista ds. administracyjnych i finansowych:

mgr inż. Patrycja Rajtar,

tel. 12 662 48 54
e-mail: patrycja.rajtar@urk.edu.pl

https://ammoniaengine.org/