Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego 2014 - 2020
"Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania"
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Albert Einstein
Od początków dziejów mamy do czynienia z przekazywaniem wiedzy. Pierwszą formą komunikacji był przekaz ustny, a po wynalezieniu pisma nauczanie zaczęło się skupiać na księdze, a nie na nauczycielu. Gdy wynaleziono druk i książki stały się bardziej dostępne, nauczyciel stał się przewodnikiem po nich.
Rozwój nowych technologii, a szczególnie technologii informatycznych IT zmieniły świat. Te nowe technologie wkroczyły w każdą dziedzinę życia, nawet tą najważniejszą, czyli edukację.
Przykładem może być projekt „Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania”, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest kontynuacją wcześniejszego projektu pn. „Małopolska Chmura Edukacyjna – pilotaż” (realizowany w okresie 31.10.2013 – 30.09.2015).
Celem projektu „Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania” jest wzmocnienie u uczniów kompetencji kluczowych i właściwych postaw umożliwiających kontynuowanie nauki na kolejnym szczeblu edukacyjnym, a wśród nauczycieli wzrost jakości nauczania i uczenia się w środowisku cyfrowym z uwagi na konieczność zmian spowodowanych epidemią Covid-19.
Po pandemii cel projektu został nieco zmodyfikowany.
Dofinansowanie projektu z UE: 28 155 334 zł (część miękka).
Dofinansowanie części dot. infrastruktury: 61 837 296,00 zł.
Liderem części miękkiej jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, natomiast liderem części dot. infrastruktury jest AGH. Politechnika Krakowska jest jednym z Partnerów.
W projekcie uczestniczy:
- 8 uczelni: PK, AGH, UEK, UJ, UP, UR, PWSZ w Tarnowie, WSTiE w Suchej Beskidzkiej,
- Fundacja Centrum Kopernika,
- Miasta w Internecie,
- ok. 200 szkół średnich,
- ok. 50 000 uczniów.
Zajęcia prowadzone są z 19 obszarów tematycznych: 7 zawodowych i 12 ogólnych.
Okres realizacji projektu : 01.01.2016 – 30.06.2023.
Dzięki temu projektowi został zakupiony sprzęt do prowadzenia zajęć w czasie rzeczywistym, czyli on-line. Uczniowie będąc u siebie w szkole mogą czynnie uczestniczyć w zajęciach.
W obszarze chemii na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej Politechniki Krakowskiej przeprowadzane są następujące zajęcia:
- 60 godz. wykładów / rok szkolny ( po 30 godz. dla gr. A i B)
- 30 godz. konsultacji kół naukowych / rok szkolny,
- 60 godz. naukowych warsztatów weekendowych (3 razy na semestr – 30 godz.) / rok szkolny
- 25 godz. naukowych warsztatów letnich / rok szkolny.
Wykłady podzielone zostały na następujące grupy tematyczne:
- Biotechnologia,
- Chemia analityczna i fizyczna,
- Chemia i technologia wokół nas,
- Żywność i żywienie,
- Biologiczne metody oceny środowiska,
- Chemia – struktura, synteza, natura,
- Gospodarka surowcami i odpadami w przemyśle cementowym,
- Materiały polimerowe do zastosowań medycznych,
- Inżynieria materiałowa.
Zakres tematyczny kół naukowych:
- Porównanie twardości ogólnej oraz węglanowej wód mineralnych oraz z naturalnych cieków wodnych,
- Biotechnologia – wytwarzanie wina,
- Chemia i technologia kosmetyków,
- Kwas octowy w laboratorium i w kuchni.
W czasie wykładów uczniowie mogą brać czynny udział w zajęciach zadając pytania nauczycielom akademickim lub odpowiadając na pytania wykładowców w trakcie wykładów. Na niektórych wykładach są pokazywane krótkie doświadczenia lub filmiki przedstawiające procesy technologiczne otrzymywania preparatów chemicznych w celu lepszego zrozumienia omawianej tematyki.
Konsultacje kół naukowych odbywają się również on-line, gdzie omawiane są poszczególne ćwiczenia laboratoryjne, które uczniowie wykonują w szkole. Konsultacje odbywają się również za pośrednictwem poczty mailowej i telefonicznie.
Trzy razy w semestrze przez 3 weekendy prowadzone są naukowe warsztaty weekendowe. Warsztaty te odbywają się w systemie stacjonarnym w salach laboratoryjnych.
W pierwszym tygodniu wakacji przeprowadzane są naukowe warsztaty letnie, które podobnie jak naukowe warsztaty weekendowe odbywają się w systemie stacjonarnym i trwają od poniedziałku do piątku.
Nawiązując do naszego motta, można mieć nadzieję, iż sposób przekazu wiedzy za pomocą urządzeń IT – wykłady, konsultacje z nauczycielami akademickimi oraz praktyczne zajęcia (zajęcia laboratoryjne) na uczelni przyczynią się do tego, że nauka stanie się cennym darem dla uczniów szkół średnich uczestniczących w Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej.
A tutaj zapraszam do obejrzenia krótkiej historii Małopolskiej Chmury Edukacyjnej na Politechnice Krakowskiej (podanej w pigułce)
Strona Projektu: https://e-chmura.malopolska.pl/
„Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II”
Projekt „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” współfinansowany jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Zadanie stanowi kontynuację i rozszerzenie działań pilotażowych wdrażanych w latach 2014-2015 obejmujących realizację zajęć dydaktycznych dla uczniów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych.
Okres realizacji: 01.01.2016 r. – 30.09.2023 r.
Cel projektu: zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów kształcących się w szkołach zawodowych poprzez poprawę efektywności kształcenia zawodowego oraz podniesienie
u uczniów małopolskich gimnazjów zdolności do podejmowania właściwych decyzji dotyczących dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Działania skierowane są do uczniów i kadry szkół oraz placówek prowadzonych przez województwo małopolskie.
Rezultat: podniesienie atrakcyjności kształcenia poprzez zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy, uzyskanie dodatkowych kompetencji, wzmocnienie współpracy z przedsiębiorcami, inwestycje w infrastrukturę -wspieranie i rozwój kształcenia zawodowego w regionie, w tym CKZ
w subregionach w zakresie tworzenia sieci nowoczesnych placówek kształcenia zawodowego współpracujących z przedsiębiorcami– odpowiadających na potrzeby rynku pracy -wdrażanie nowego modelu nauczania z wykorzystaniem TIK w zakresie 7 obszarów zawodowych, we współpracy z uczelniami, jego upowszechnianie i przeszkolenie nauczycieli. Rezultat: poszerzenie wiedzy z zakresu przedmiotów zawodowych z wykorzystaniem TIK dla ok. 2000 uczniów
i przeszkolenie 400 nauczycieli z kompetencji cyfrowych -wsparcie orientacji zawodowej uczniów gimnazjów.
Prowadzenie działań w komponencie Małopolskiej Chmury Edukacyjnej przez Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie odbywać się będzie w obszarze żywność oraz środowisko. W ramach zadań planuje się przeprowadzenie następujących typów zajęć, których odbiorcami będą uczniowie małopolskich techników:
- zajęcia on-line prowadzone będą z wykorzystaniem nowoczesnych TIK-funkcjonalności sprzętu „chmurowego”, umożliwią jak najlepsze korzystanie z potencjału intelektualnego uczelni za pośrednictwem nauczycieli akademickich realizujących wykłady/ćwiczenia
w formie videokonferencji.
- warsztaty letnie oraz weekendowe umożliwią poznanie uczniom środowiska szkoły wyższej, co ma docelowo zwiększyć ich świadomość w zakresie wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej.
Wartość projektu dla UR: 1 012 176,00 zł
Wysokość dofinansowania dla UR: 910 958,40 zł
Wysokość wkładu własnego UR: 101 217,60 zł
Kierownik projektu:
mgr inż. Urszula Jabłońska-Korta,
e-mail: u.jablonska@urk.edu.pl,
telefon: 12 662 42 78
Obsługa administracyjna:
mgr inż. Patrycja Zając,
e-mail: patrycja.zajac@urk.edu.pl,
telefon: 12 662 41 98