Logo CAWP

"Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania"

logotypy

„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”

Albert Einstein

Od początków dziejów mamy do czynienia z przekazywaniem wiedzy. Pierwszą formą komunikacji był przekaz ustny, a po wynalezieniu pisma nauczanie zaczęło się skupiać na księdze, a nie na nauczycielu. Gdy wynaleziono druk i książki stały się bardziej dostępne, nauczyciel stał się przewodnikiem po nich.

Rozwój nowych technologii, a szczególnie technologii informatycznych IT zmieniły świat. Te nowe technologie wkroczyły w każdą dziedzinę życia, nawet tą najważniejszą, czyli edukację.   

Przykładem może być projekt „Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania”, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest kontynuacją wcześniejszego projektu pn. „Małopolska Chmura Edukacyjna – pilotaż” (realizowany w okresie 31.10.2013 – 30.09.2015).

Celem projektu „Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania”  jest wzmocnienie u uczniów kompetencji kluczowych i właściwych postaw umożliwiających kontynuowanie nauki na kolejnym szczeblu edukacyjnym, a wśród nauczycieli wzrost jakości nauczania i uczenia się w środowisku cyfrowym z uwagi na konieczność zmian spowodowanych epidemią Covid-19.  

Po pandemii cel projektu został nieco zmodyfikowany.  

Dofinansowanie projektu z UE:  28 155 334 zł (część miękka).

Dofinansowanie części dot. infrastruktury: 61 837 296,00 zł.

Liderem części miękkiej jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, natomiast liderem części dot. infrastruktury jest AGH. Politechnika Krakowska jest jednym z Partnerów.

 

W projekcie uczestniczy:

  •  8 uczelni:  PK, AGH, UEK, UJ, UP, UR,  PWSZ w Tarnowie, WSTiE w Suchej Beskidzkiej,
  • Fundacja Centrum Kopernika,
  • Miasta w Internecie,
  • ok. 200 szkół średnich,
  • ok. 50 000 uczniów.

Zajęcia prowadzone są z 19 obszarów tematycznych:  7 zawodowych i 12 ogólnych.

Okres realizacji projektu : 01.01.2016 – 30.06.2023.

Dzięki temu projektowi został zakupiony sprzęt do prowadzenia zajęć w czasie rzeczywistym, czyli on-line. Uczniowie będąc u siebie w szkole mogą czynnie uczestniczyć w zajęciach.

W obszarze chemii na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej Politechniki Krakowskiej przeprowadzane są następujące zajęcia:

  • 60 godz. wykładów / rok szkolny ( po 30 godz. dla gr. A i B)
  • 30 godz. konsultacji kół naukowych / rok szkolny,   
  • 60 godz. naukowych warsztatów weekendowych (3 razy na semestr – 30 godz.) / rok szkolny
  • 25 godz. naukowych warsztatów letnich / rok szkolny.

Wykłady podzielone zostały na następujące grupy tematyczne:

  • Biotechnologia,
  • Chemia analityczna i fizyczna,
  • Chemia i technologia wokół nas,
  • Żywność i żywienie,
  • Biologiczne metody oceny środowiska,
  • Chemia – struktura, synteza, natura,
  • Gospodarka surowcami i odpadami w przemyśle cementowym,
  • Materiały polimerowe do zastosowań medycznych,
  • Inżynieria materiałowa.

Zakres tematyczny kół naukowych:

  • Porównanie twardości ogólnej oraz węglanowej wód mineralnych oraz z naturalnych cieków wodnych,
  • Biotechnologia – wytwarzanie wina,
  • Chemia i technologia kosmetyków,
  • Kwas octowy w laboratorium i w kuchni.

W czasie wykładów uczniowie mogą brać czynny udział w zajęciach zadając pytania nauczycielom akademickim lub odpowiadając na pytania wykładowców w trakcie wykładów. Na niektórych wykładach są pokazywane krótkie doświadczenia lub filmiki przedstawiające procesy technologiczne otrzymywania preparatów chemicznych w celu lepszego zrozumienia omawianej tematyki.  

Konsultacje kół naukowych odbywają  się również on-line, gdzie omawiane są poszczególne ćwiczenia laboratoryjne, które uczniowie wykonują w szkole. Konsultacje odbywają się również za pośrednictwem poczty mailowej i telefonicznie.

Trzy razy w semestrze przez 3 weekendy prowadzone są naukowe warsztaty weekendowe. Warsztaty te odbywają się w systemie stacjonarnym w salach laboratoryjnych.  

W pierwszym tygodniu wakacji przeprowadzane są naukowe warsztaty letnie, które podobnie jak naukowe warsztaty weekendowe odbywają się w systemie stacjonarnym i trwają od poniedziałku do piątku.   

Nawiązując do naszego motta, można mieć nadzieję, iż sposób przekazu wiedzy za pomocą urządzeń IT – wykłady, konsultacje z nauczycielami akademickimi oraz praktyczne zajęcia (zajęcia laboratoryjne) na uczelni przyczynią się do tego, że nauka stanie się cennym darem dla uczniów szkół średnich uczestniczących w Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej.

A tutaj zapraszam do obejrzenia krótkiej historii Małopolskiej Chmury Edukacyjnej na Politechnice Krakowskiej (podanej w pigułce)

Strona Projektu: https://e-chmura.malopolska.pl/

„Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II”

Projekt „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” współfinansowany jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Zadanie stanowi kontynuację i rozszerzenie działań pilotażowych wdrażanych w latach 2014-2015 obejmujących realizację zajęć dydaktycznych dla uczniów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych.

Okres realizacji: 01.01.2016 r.  – 30.09.2023 r.

Cel projektu: zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów kształcących się w szkołach zawodowych poprzez poprawę efektywności kształcenia zawodowego oraz podniesienie 
u uczniów małopolskich gimnazjów zdolności do podejmowania właściwych decyzji dotyczących dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Działania skierowane są do uczniów i kadry szkół oraz placówek prowadzonych przez województwo małopolskie.

Rezultat:  podniesienie atrakcyjności kształcenia poprzez zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy, uzyskanie dodatkowych kompetencji, wzmocnienie współpracy z przedsiębiorcami, inwestycje w infrastrukturę -wspieranie i rozwój kształcenia zawodowego w regionie, w tym CKZ 
w subregionach  w zakresie tworzenia sieci nowoczesnych placówek kształcenia zawodowego współpracujących z przedsiębiorcami– odpowiadających na potrzeby rynku pracy -wdrażanie nowego modelu nauczania z wykorzystaniem TIK w zakresie 7 obszarów zawodowych, we współpracy z uczelniami, jego upowszechnianie i przeszkolenie nauczycieli. Rezultat: poszerzenie wiedzy z zakresu przedmiotów zawodowych z wykorzystaniem TIK dla ok. 2000 uczniów 
i przeszkolenie 400 nauczycieli z kompetencji cyfrowych -wsparcie orientacji zawodowej uczniów gimnazjów.

Prowadzenie działań w komponencie Małopolskiej Chmury Edukacyjnej przez Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie odbywać się będzie w obszarze żywność oraz środowisko. W ramach zadań planuje się przeprowadzenie następujących typów zajęć, których odbiorcami będą uczniowie małopolskich techników:

- zajęcia on-line prowadzone będą z wykorzystaniem nowoczesnych TIK-funkcjonalności sprzętu „chmurowego”, umożliwią jak najlepsze korzystanie z potencjału intelektualnego uczelni za pośrednictwem nauczycieli akademickich realizujących wykłady/ćwiczenia 
w formie videokonferencji.

- warsztaty letnie oraz weekendowe umożliwią poznanie uczniom środowiska szkoły wyższej, co ma docelowo zwiększyć ich świadomość w zakresie wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej.

Wartość projektu dla UR: 1 012 176,00 zł

Wysokość dofinansowania dla UR: 910 958,40 zł

Wysokość wkładu własnego UR: 101 217,60 zł

 

Kierownik projektu:

mgr inż. Urszula Jabłońska-Korta,

e-mail: u.jablonska@urk.edu.pl,

telefon: 12 662 42 78

 

Obsługa administracyjna:

mgr inż. Patrycja Zając,

e-mail: patrycja.zajac@urk.edu.pl,

telefon: 12 662 41 98